JONG EN OUD ONTMOETEN ELKAAR BIJ PAN AMSTERDAM

door | okt 2, 2024

Van 24 november tot 1 december stroomt kunstminnend Nederland naar PAN Amsterdam: de iconische kunst- en designbeurs die jaarlijks zo’n 45.000 bezoekers trekt. Ter ere van de 37e editie spreken we met Evert en zoon Evert-Anthony van Douwes Fine Art, ’s werelds oudste kunstfamiliebedrijf en medeoprichter van PAN, en Fleuren Wouter van Galerie Fleur & Wouter, die dit jaar hun eerste lustrum én beursdebuut vieren.

STEMPELS VAN DE TIJDSGEEST

Zowel Douwes Fine Art als Galerie Fleur & Wouterweerspiegelen de wereld waarin ze zijn ontstaan. Voor Douwes Fine Art, opgericht in 1770, was dat er één van ambacht. Evert: “Onze familie heeft zich altijd met kunst beziggehouden. Eerst met restaureren, later ook met lijsten maken en fotografie. Elke generatie heeft iets toegevoegd.” Het unieke samenspel van activiteiten is door de jaren heen verrijkt. Verweven met de lange lijn van liefhebberij vormt het de basis voor de expertise waar de kunsthandel wereldwijd om geroemd wordt. Experimenteren, grenzeloze expressie en inclusiviteit: Galerie Fleur & Wouter belichaamt de hedendaagse kunstscene. De galerie heeft de afgelopen jaren naamgemaakt door de grenzen tussen kunst en kijker te vervagen. Wouter: “We creëren immersieve ervaringen, waarbij je als kijker onderdeel uitmaakt van de installatie en op een toegankelijke manier wordt meegenomen in het verhaal van de kunstenaar.” De inclusieve galerie begeleidt jonge kunstenaars in hun carrière en geeft gehoor aan stemmen van buiten de traditionele kaders.

 

 

 

Portrair Fleur en Wouter

JONG EN OUD ONTMOETEN ELKAAR BIJ PAN AMSTERDAM

door | okt 2, 2024

Van 24 november tot 1 december stroomt kunstminnend Nederland naar PAN Amsterdam: de iconische kunst- en designbeurs die jaarlijks zo’n 45.000 bezoekers trekt. Ter ere van de 37e editie spreken we met Evert en zoon Evert-Anthony van Douwes Fine Art, ’s werelds oudste kunstfamiliebedrijf en medeoprichter van PAN, en Fleuren Wouter van Galerie Fleur & Wouter, die dit jaar hun eerste lustrum én beursdebuut vieren.

STEMPELS VAN DE TIJDSGEEST

Zowel Douwes Fine Art als Galerie Fleur & Wouterweerspiegelen de wereld waarin ze zijn ontstaan. Voor Douwes Fine Art, opgericht in 1770, was dat er één van ambacht. Evert: “Onze familie heeft zich altijd met kunst beziggehouden. Eerst met restaureren, later ook met lijsten maken en fotografie. Elke generatie heeft iets toegevoegd.” Het unieke samenspel van activiteiten is door de jaren heen verrijkt. Verweven met de lange lijn van liefhebberij vormt het de basis voor de expertise waar de kunsthandel wereldwijd om geroemd wordt. Experimenteren, grenzeloze expressie en inclusiviteit: Galerie Fleur & Wouter belichaamt de hedendaagse kunstscene. De galerie heeft de afgelopen jaren naamgemaakt door de grenzen tussen kunst en kijker te vervagen. Wouter: “We creëren immersieve ervaringen, waarbij je als kijker onderdeel uitmaakt van de installatie en op een toegankelijke manier wordt meegenomen in het verhaal van de kunstenaar.” De inclusieve galerie begeleidt jonge kunstenaars in hun carrière en geeft gehoor aan stemmen van buiten de traditionele kaders.

 

 

 

Portrair Fleur en Wouter

TWEE KANTEN VAN DEZELFDE KWAST

De één houdt vijf eeuwen aan oude meesters in stand, de ander neemt aanstormend talent aan de hand. Twee uitersten? Niets is minder waar. Van strategie tot selectie en verkoop tot vervoer, beide duo’s doen alles zelf terwijl ze varen op de persoonlijke aanpak. Wouter legt uit: “Iedereen is welkom. En met kunstenaars doen we het echt samen. We zien het als familie.” Voor Douwes Fine Art is de persoonlijke benadering net zo belangrijk. “Én boeiend. We hebben dagelijks te maken met de psychologie van mensen. Klanten laten ons binnen; daar waar ook de bankier in zijn kamerjas loopt. Die intimiteiten dat vertrouwen waarmee we dan samen naar kunstkijken, dat is heel bijzonder. ”

DE BEURS ALS BRUG NAAR JONG PUBLIEK

Bovenal delen ze de drive om nieuwe generaties te verbinden met kunst – een visie die volgens Evert de kiem heeft gelegd voor PAN Amsterdam. “Mijn vader vroeg zich af: hoe krijg je jonge mensen naar een kunstbeurs? Waar stappen zij naar binnen?” Inderdaad: de RAI. Met het moderne beursgebouw als thuisbasis groeit PAN Amsterdam in 37 jaar tijd uit tot de beste nationale kunstbeurs van Europa. De beurs blijft essentieel. “Het is een kans om te latenzien wat je doet. Je komt bekenden tegen, en zeker in de laatste jaren zien we er steeds meer klanten uitkomen,” aldus Evert-Anthony. Galerie Fleur & Wouter is dit jaar voor het eerst van de partij. “We kijken ernaar uit,” zegt Fleur. “PAN trekt weer een heel ander publiek dan andere hedendaagse kunstbeurzen. Die mix van oud en nieuw zie je niet vaak, en daar spelen we graag op in.”

Advertentie
Gelderlandplein Magazine

IEDEREEN AAN BOORD BIJ PAN

Het nieuwkomerspaviljoen waar Galerie Fleur &Wouter voor is geselecteerd, is één van de verfrissende initiatieven van PAN-directeur Mark Grol. “Mark en zijn team hebben de beurs echt nieuw leven ingeblazen. Ze blijven bouwen en hebben een krachtige visie voor de toekomst. Ze maken zich hard voor de kunstmarkt, en dus voor ons,” vertelt Evert. De gedeelde ambitie om de kunstwereld booming te houden maakt PAN Amsterdam tot een groot succes. “Elke deelnemer heeft een eigen visie, dus er is vooriedereen iets te ontdekken. En elke deelnemer hoort er écht bij. Meestal zijn deelnemers een soort eilandjes, maar tijdens PAN groeien die eilandjes ineens naar elkaar toe. Collegiaal hebben we het leuk, en bezoekers voelen die energie. Ze zien dat al die galeristen er plezier in hebben en erover kunnen vertellen. Dat is waar het om gaat.” PAN Amsterdam 2024 vindt plaats van 24 november toten met 1 december in RAI Amsterdam. Tickets zijn vanaf half oktober te koop op www.pan.nl. 

Douwes Fineart