
ARTZUID 2025: SCULPTUREN ALS SPIEGEL VAN DE STAD
Vanaf mei wordt de lommerrijke as van de Apollolaan, Minervalaan en Churchilllaan wederom het decor voor ARTZUID: de toonaangevende beeldententoonstelling die Amsterdam-Zuid eens in de twee jaar transformeert in een openluchtmuseum. Voor de negende editie is de rode draad helder: internationale topkunstenaars die met hun sculpturen een dialoog aangaan met de stad – haar geschiedenis, idealen en inwoners.
DE STAD ALS INSPIRATIEBRON
Sommige werken lijken speciaal gemaakt voor Amsterdam. Zo speelt Bastienne Kramer met haar monumentale Trans Mars Von Willendorf in op de genderfluïditeit van de moderne stad, een ode aan diversiteit die prachtig aansluit bij de iconische Pride-vlaggen die straks weer wapperen op de Churchilllaan.


Ook Jean-Marie Appriou’s dromerige werk Horizons resoneert met de Amsterdamse handelsgeest en het vermogen om altijd open te staan voor het nieuwe en onbekende. Zijn sculpturen – glinsterend, vervreemdend en vol verwijzingen naar mythen en
reizen – nodigen uit tot verwondering.
Een ander hoogtepunt is Tectonie van de Franse kunstenaar Marion Verboom: een gouden, architectonisch sculptuur dat de gelaagdheid van tijd, cultuur en materie op poëtische wijze verbeeldt. Het werk voelt als een abstract monument – eigentijds, maar met een klassieke grandeur. Een intrigerend ankerpunt tussen de Amsterdamse School-architectuur.
STRIJD, STILTE EN REFLECTIE
Bij het werk The Monument Group van Atelier Van Lieshout worden we herinnerd aan de voortdurende strijd voor vrijheid. Geplaatst in dialoog met het monument Indië-Nederland, dwingt het tot reflectie – niet alleen over het verleden, maar ook over de vorm die collectieve herinnering vandaag de dag aanneemt.
Jaume Plensa’s Yolandita symboliseert de kracht
van stilte en innerlijke rust in een multiculturele stad. En Rugg People van Paloma Varga Weisz brengt
op zachte, haast kwetsbare wijze thema’s als oorlogsgeschiedenis, identiteit en verdraagzaamheid naar de voorgrond – actueel én tijdloos.
EEN OPENLUCHTPODIUM VOOR IDEEËN
ARTZUID staat niet alleen bekend om de kwaliteit van het werk, maar ook om de manier waarop het kunst midden in het dagelijks leven brengt. De beelden staan niet achter glas of op afstand – ze staan letterlijk op straat. Daardoor worden voorbijgangers onverwachts toeschouwers, en wordt de buurt zelf onderdeel van de tentoonstelling.
ARTZUID is terug – en spreekt meer dan ooit tot de verbeelding. Deze editie nodigt uit tot stilstaan én vooruitkijken. En zoals altijd geldt: nergens komen kunst en de stad zo samen als hier, in het hart van Amsterdam-Zuid.
