BRYAN ADAMS: WERELDSTER AAN WEERSZIJDEN VAN DE LENS
Met hits als Summer of ’69 speelt hij stadions plat; als bekroond fotograaf legt hij collega-iconen op ongeëvenaard intieme wijze vast. Het kan er natuurlijk maar één zijn: Bryan Adams. Grootheden als Mick Jagger, Amy Winehouse en koningin Elizabeth II vertrouwden hem hun blik toe. Deze maand brengt Kunsthuis Amsterdam zijn veelzijdige werk naar Nederland, waar de solo-expositie Exposed voor het eerst te bewonderen is. Speciaal voor deze tentoonstelling vroegen we Bryan Adams naar zijn unieke kijk achter de camera.
VAN FAME NAAR FRAME
Bryan Adams ontdekte zijn passie voor fotografie al op jonge leeftijd. Toch duurde het even voordat hij zichzelf een échte fotograaf noemde. “Toen ik mijn eigen albumhoezen begon te maken, was dat min of meer het keerpunt. Ik zou willen dat ik daar eerder mee was begonnen, want ik documenteerde elk album dat we maakten. Maar gek genoeg dacht ik altijd dat je iemand moest inhuren. Ook was er een vreemd moment met een andere fotograaf. Ik vroeg of ik een portret mocht gebruiken dat hij van me had gemaakt, maar hij weigerde omdat hij het ‘bewaarde’ voor een eigen project. Ik besloot dat ik nooit meer in zo’n situatie wilde belanden.”
ICONISCHE EENVOUD
Sindsdien doet Adams het op zijn manier: nuchter en to the point. Zoom je in op zijn New Yorkse inspiratiebronnen, dan krijg je zijn no-nonsense stijl nog scherper in beeld. Net als fotografielegendes Irving Penn en Richard Avedon staat Bryan Adams bekend om zijn tijdloze eenvoud. En dat klinkt door in elke klank en klik. “Ik denk dat ik inderdaad uit de school kom waarin geldt: hoe simpeler je dingen maakt, hoe beter. Er is bijvoorbeeld maar één zon; dat is hoe ik belichting meestal benader.” En hoe hij het scherpstellen tussen verschillende werelden benadert? “Nou, het houdt me zeker bezig. Ik probeer elke maand een shoot te doen en verdeel mijn tijd verder tussen muziek en familie. Ik moet mijn agenda goed bijhouden, anders loopt alles door elkaar.”
IN HET LICHT VAN VERTROUWEN
Door de jaren heen heeft Bryan Adams talloze beroemdheden voor zijn lens gehad, waarbij hij iedere keer een unieke balans tussen intimiteit en afstand blootlegt. Hoe bouwt hij het vertrouwen om zulke ongedwongen momenten vast te leggen? “Aardig dat je het zo zegt, maar eigenlijk doe ik niet veel meer dan zorgen dat het licht goed is en de ketel opzetten!” Een bescheiden uitspraak vol Britse charme – niet zozeer over de Engelse theetraditie, maar over de ontspannen sfeer die Adams schept. “Ik kijk ernaar uit om mijn werk in Nederland te laten zien.” boek in 2025 die naam krijgt? De tijd zal het leren. In de toekomst ziet hij acteurs als Sylvester Stallone en Jack Nicholson graag voor zijn lens verschijnen. En als hij terug in de tijd kon gaan? “Goede vraag. Dan zou ik veel familie willen ontmoeten, zoals mijn overgrootouders. Dat zou bijzonder zijn.”
MOMENTEN IN DE TIJD
Minstens zo bescheiden is de van oorsprong Canadese artiest over zijn nalatenschap: “Foto’s zijn zo alomtegenwoordig dat het arrogant zou zijn om te denken dat mijn werk überhaupt herinnerd wordt. En als dat gebeurt, dan zou de geportretteerde erkend moeten worden, niet ik. Fotografen zijn er alleen om momenten vast te leggen.” Want dat is wat foto’s zijn: “Moments in time”. Een mooie boektitel, aldus Adams. Of zijn nieuwe Bryan Adams ziet ernaar uit om zijn werk in Nederland te laten zien. Zijn expositie in Kunsthuis Amsterdam wordt tijdens een feestelijke preview op 8 november officieel ingeluid door topfotograaf William Rutten. Exposed is van 9 november tot 8 december gratis te bezoeken.
KUNSTHUIS AMSTERDAM
Amstelveenseweg 135
www.kunsthuizen.nl