VIJFTIG JAAR TIJDLOZE LUXE EN INNOVATIE IN REIZEN MET TUMI

door | mei 7, 2025

Bij binnenkomst in de TUMI-showroom op de P.C. Hooftstraat sta je al aan de start van je reis. De ruimte is geïnspireerd op de vorm en lijnen van een landingsbaan, met een strak design en veel natuurlijk licht. Alles ademt luxe – van slimme vakken voor paraplu’s tot gepersonaliseerde bagagetrackers. Dit jaar viert TUMI vijftig jaar innovatie, duurzaamheid en design waarmee het merk wereldwijd is opgestegen tot dé pionier in premium reisbagage. Frederick Man, store manager van TUMI, deelt zijn visie op het merk, de iconische jubileumcollectie en de koers voor de toekomst.

 

VAN VISIE NAAR ICONEN

Wat in 1975 begon als de droom van oprichter Charlie Clifford – om luxe bagage te maken die zowel functioneel als stijlvol was – groeide uit tot een wereldwijd icoon. “TUMI ontstond met de ambitie om reisaccessoires te ontwerpen die niet alleen van topkwaliteit zijn, maar ook passen bij de levensstijl van de moderne reiziger,” vertelt Man. Die visie vertaalde zich onder meer in het gebruik van ballistisch nylon, een innovatief en oersterk materiaal uit de militaire industrie. Het werd hét fundament van de iconische Alfa-collectie – licht, duurzaam en stijlvol. Sindsdien is TUMI blijven innoveren, met een scherp oog voor design én technologie. Denk aan samenwerkingen met onder andere McLaren, en de beroemde aktetas van Barack Obama – iconisch, net als de drager. “Onze producten zijn ontworpen om levenslange metgezellen te zijn,” aldus Man. Geen mode-items, maar stukken met een verhaal. Bagage die meereist, meegroeit, en telkens opnieuw bewijst dat functionaliteit en elegantie perfect samen kunnen gaan.

Tumi koffer
Koffers en tassen

DUURZAAMHEID EN DE TOEKOMST VAN REIZEN
Duurzaamheid is al sinds de oprichting een kernwaarde voor TUMI. “Luxe mag niet ten koste gaan van de planeet,” zegt Man. Het merk gebruikt gerecycled materiaal, zoals waterflessen, en overgebleven leder om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Dankzij TUMI’s in-house reparatieservice kunnen producten eenvoudig worden hersteld en blijft hun levensduur gewaarborgd. “TUMI is niet alleen een product, het is een investering in kwaliteit die met de tijd meegroeit,” voegt Man toe.

 

DE JUBILEUMCOLLECTIE

Om het gouden jubileum te vieren, heeft TUMI een speciale jubileumcollectie gecreëerd. “De Golden Jubilee-collectie is een eerbetoon aan vijftig jaar luxe en innovatie. De 19 Degrees Light koffer is de lichtste die we ooit hebben gemaakt, het perfecte voorbeeld van hoe wij kwaliteit combineren met technologie,” vertelt Man. Deze collectie is een moderne interpretatie van klassieke TUMI-elementen en benadrukt de toewijding van het merk aan voortdurende innovatie.

Met vijftig jaar op de teller is TUMI klaar voor de toekomst. Innovatie en duurzaamheid blijven de focus, met producten die het reizen makkelijker en comfortabeler maken. “We willen producten bieden die de reiservaring verrijken en die de tand des tijds doorstaan, zonder ooit uit de mode te raken,” aldus Man. TUMI’s toekomst is geworteld in het verleden, altijd gericht op het leveren van de beste reiservaring. Kwaliteit reist niet alleen met je mee, het is deel van je reis.

Advertentie

Gelderlandplein Magazine